Søk i denne bloggen

søndag 13. september 2015

Pasta med røkelaks og creme fraice

Søndag -og en ganske avslappende dag i dag. En liten tur på loppis på Stav skole, og en kort-visitt av Marianne og Kjetil med tvillingene. Veldig koselig!

Nå er det blitt tidlig søndag kveld, og middagen er akkurat fortært. Vi lagde paste med røkelaks og creme fraiche -en oppskrift jeg fikk av min tidligere kollega Charlotte :) Og denne vil jeg nå dele med dere også. Veldig enkel og rask og lage så denne kan også lages i en fei på travle hverdager.

Pasta med røkelaks, gressløk og creme fraiche

2 personer

200-300 gram pasta 
1/2 løk
2-3 fedd hvitløk
ca 300 gram røkelaks
1 bunt gressløk (opprinnelig basilikum,men det hadde jeg glemt kjøpe i dag, så kan altså varieres)
1 beger med Creme fraiche
pepper

Først setter jeg over pasta med litt olivenolje i vannet, så ikke pastaen klistrer seg, så denne står og koker mens jeg gjør klar sausen.
Jeg bruker einerøkt røkelaks, og skjærer denne i terninger. Steker den opp sammen med løk og hvitløk. Er ikke nødvendig med noe særlig olje eller smør i panna siden fisken er såpass fet i seg selv. Jeg lar dette surre sammen til laksen er rosa og løken mør. Da skruer jeg ned temperaturen, og heller over creme fraiche.



Grønnfargen i gressløken setter fin farge på retten sammen rosa laks. Jeg har gressløken og creme fraiche surre inn sammen med laksen og løken på lav varme frem til pastaen er ferdig kokt. Smak til med sort pepper eller fiskekryddermiks. Men som jeg skrev over -smak til før du salter da røkelaks har massevis av saltsmal allerede.










Jeg bruker selvfølgelig den pastaen jeg selv forhandler gjennom Amway. Synes den er fantastisk god og smakfull. I dag valgte jeg skruene -finnes også som spaghetti.

Durumhvetepasta produsert ved hjelp av fremstillingsprosessen trafilatura al bronzo. Italiensk pasta fra Amway produseres ved hjelp av samme prosess som gourmetpasta. I henhold til de strengeste standarder velges kun hveten av fineste kvalitet for å oppnå utmerket, glutenfritt hvetemel. Pastaen tørkes langsomt og ved en konstant temperatur for å beholde de typiske kvalitetene og smaken. I fremstillingsprosessen trafilatura al bronzo trekkes deigen langsomt gjennom støpte bronseformer, slik at pastaen får en ru overflate som sausen kleber seg jevnt til.
  • Overlegen kvalitet: Durumhvetepasta med høyt gluteninnhold (kun kjernen av kornet brukes).
  • Produsert ved hjelp av fremstillingsprosessen trafilatura al bronzo for å bevare den typiske smaken og utmerkede kvaliteten.
  • Produsert ved hjelp av fremstillingsprosessen trafilatura al bronzo (deigen trekkes langsomt gjennom støpte bronseformer).
  • Sausen kleber seg utmerket til pastaen.
  • Inneholder ikke egg.
Ha en fin søndagskveld videre dere også :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blir veldig glad om du legger igjen en hyggelig kommentar :o)